Представянето по време на интервю за работа е от решаващо значение дали ще получите дадена позиция или не. Понякога въпреки добрата подготовка може да допуснете грешки в стремежа си да впечатлите бъдещия работодател.
Кои са най-честите причини за неуспех на интервюто и как да ги избегнете:
Един от първите въпроси, които ще получите на интервюто, вероятно ще бъде „какво знаете за нашата фирма?“. Ако не може да отговорите на него трудно ще убедите интервюиращия, че проявявате сериозен интерес към работата, след като дори не сте отделили време да проучите дейността и историята на фирмата. Поинтересувайте се какви са основните принципи и цели на компанията за да покажете, че сте достатъчни мотивирани.
Винаги планирайте времето си така, че да пристигнете на мястото на интервюто поне 10 минути по-рано като предвидите и време за неочаквани забавяния. Закъснението със сигурност няма да направи добро впечатление на интервюиращия.
Не гледайте на интервюто като на разпит, а като на диалог. Интервюиращия води разговора, но вие също трябва да проявите интерес към компанията и позицията. Не се притеснявайте да питате за всичко, което ви интересува. За улеснение може да си подготвите няколко въпроса предварително и да ги зададете в подходящ момент.
Ако наистина искате да получите тази работа, покажете го! Бъдете ангажирани в разговора, проявявайте интерес към това, което интервюиращия ви разказва, обосновете вашата лична мотивация да кандидатствате за позицията. Трябва да излъчвате ентусиазъм, а не безразличие и апатия.
Когато се опитвате да се харесате на бъдещия си работодател е нормално да се притеснявате, особено ако нямате много опит или трудно водите разговор с непознати. Прекомерното притеснение обаче може да ви изиграе лоша шега и да не се представите в най-добрата си светлина. Не забравяйте, че щом са ви извикали на интервю значи са сметнали, че отговаряте на условията и от вас се иска да потвърдите уменията си и интереса си към позицията.
Ако на повечето въпроси, които ви задава, интервюиращия получава отговори с „да“ и „не“, най-вероятно ще сметне, че не сте достатъчно заинтересован от позицията и бързо ще се измори да води подобно интервю. Дайте достатъчно полезна информация за себе си, опита и уменията си.
Дори и негативната оценка да е основателна не е удачно да я споделяте по време на интервюто. Злословенето по адрес на бившия работодател или колеги всъщност ще остави лошо впечатление за самите вас. Възможно е интервюиращия да реши, че сте неблагонадеждни, нестабилни, трудно се вписвате в работна среда, дори и това да не е така. Лоялоността към фирмата и колегиалното отношение са едни от най-важните качества, които повечето работодатели търсят, а те изискват да не говорите негативно за предишния си шеф.
Цялостната ви визия трябва да отговаря на мястото, на което отивате и позицията, за която кандидатствате. Разбира се, не е нужно да сте облечени твърде официално, но и не е удачно да отидете на интервю във фирма със строг офис дрескод, облечени с тениска, къси панталони и маратонки. Натрапчив грим, силен парфюм, крещящи бижута и аксесоари няма да направят добро впечатление. Визията ви трябва да е стилна, семпла и да ви представя в най-добрата ви светлина.
Автор: Станислава Иванова