Оптимизмът в оценките за иновационните процеси в България – реален или изкуствено надут?

12/12/20 17:23 by Любомир Атанасов

С наближаването на края на годината от страна на някои солидни организации, сред които и влиятелната „Forbes България“, прозвучаха определения за 2020-та като „годината на иновациите“. Според това, трябва да признаем, доста оптимистично определение, „почти всички“ компании са преминали успешно към хибриден (смесен, комбиниран) или чисто дистанционен работен режим, приложили са модела на саморегулиращи се екипи, сменили са напълно своя бизнес-модел, каквото и да значи това; други пък дори са се заявили на пазара с нови услуги и продукти (т. е. изделия).

В различни публикации е забележимо старание да се поддържа тази оптимистична тоналност спрямо вложените усилия от страна на фирмите и компаниите за установяване и развитие на това, което се дефинира като „новаторски дух“ в българската бизнес-среда. Така, например, на 13 декември приключи състезанието за наградата на „Forbes България“, обозначена като „Награда за иновативна компания на годината“. Както се съобщава от организаторите, наградата е „специална“ и има за цел да стимулира съответните добри практики относно иновативните методи на работа в българските фирми, като се присъжда за „цялостен подход“ при промяна в организацията на труда.

Като оставим настрана леко непохватния езиков подход в „репрезентацията“ на тази несъмнено позитивна инициатива, може само да бъдат приветствани такива благородни усилия.

Въпросът е обаче дали именно чрез конкурсно-състезателния „холистичен“, по израза на организаторите (макар да можеше да го кажат и по-простичко, например „цялостен“) подход към критериите се постига търсената ефективност в подбора и излъчването на победителите?

Най-вече може да се постави под съмнение опитът за дефиниция на една фирма като „иновативна“, като подчертано се оставя настрана факта дали нейната иновация е заела място на пазара. Остава неясен отговорът на въпроса да разбираме ли това като пренебрегване на обстоятелството дали въобще нейната иновативност е придобила конкретен, действителен, реален израз чрез простото представяне – било пък само и чрез опитен образец, прототип, експериментален модел, демонстриран на най-обикновена изложба със съответен профил. Защото без видимото, материализирано съществуване на крайния резултат от „иновативността“ на тази компания е повече от очевидно, че всичко друго си остава само абстрактно благопожелание или, казано по-ясно: елементарни общи приказки за „мотивираност“, „проектна готовност“, „проактивност“ и прочее напомпани, с извинение за израза, алабализми.

Нима не е ясно, че колкото и да се теоретизира върху темата за иновативността и да се използват заплетени високоучени американизми, непохватно вмъкнати в българския език, от рода на „итерации“, „оптималност“, „хакатони“ и т. н.,. - то единствено материализираният в чисто физически смисъл, като видим и осезаем триизмерен обект краен резултат на въпросната „иновативна настроеност“ може да бъде и Е критерий за иновационния успех или провал на съответния екип, фирма или корпорация?

Дали такъв най-важен критерий като крайната, финализирана и обективирана (респективно – овеществена) резултативност от иновационните напъни на фирмите се пренебрегва съвсем съзнателно от компаниите и фондациите, занимаващи се с изследване и развитие на тези процеси в България, или някои просто са се настанили удобно в тази ниша с цел „усвояване“ на определени парични потоци – това е съвсем отделен въпрос. И най-неприятната съставка на този въпрос би се оказало сладостното корупционно ухание на финансова изгода при бъркане с голямата лъжица в кацата с иновационния мед.

Както е отдавна известно от народната мъдрост, дори малка лъжичка катран е достатъчна да развали съдържанието на всяка една медена каца.



More articles

Сред топ 50 на най-бързо развиващите се ИТ компании в Централна и Източна Европа има три български
29/09/21 2:35 by Jobsme.bg
В класацията на най-бързо развиващите се технологични компании в Централна и Източна Европа българските компании "CourseDot", "Storpool" и "CloudCart" се класираха съответно на 13, 46 и 50 място за 2020 г.  Deloitte „Technology Fast 50” Престижната регионална класация на Deloitte за ... ...

Българска компания предоставя софтуерно решение за повишаване на лоялността на клиентите
29/09/21 2:35 by Jobsme.bg
Българските онлайн търговци са много щастливи да приемат нови решения и методи, които да им помогнат да създадат повече продажби. Основателят на софтуерната компания Cintelly Георги Сердаров, коментира това в "Подкаст актуализация на Bloomberg TV Bulgaria". Неговата компания поддържа софтуер, който ... ...

Най-мащабната слънчева и вятърна ферма в света я разработват българи
29/09/21 2:35 by Jobsme.bg
Най-мащабната слънчева и вятърна ферма в света, която е с прогнозна стойност от $36 млрд., ще изнася водород от Азия към Австралия. Този мегапроект разположен в Западна Австралия на Energy Hub (AREH ) бе подкрепен в края на октомври месец ... ...


Advertisements